Rozstanie lub Rozwód – Co dalej?

rozwód lub rozstanie

Kiedy związek się kończy, uzdrowienie może zająć trochę czasu. Te wskazówki mogą pomóc Ci przetrwać najgorsze i zacząć iść dalej.

Dlaczego rozstania są tak bolesne?

Rozstanie lub rozwód może być jednym z najbardziej stresujących i emocjonalnych doświadczeń w życiu. Bez względu na powód rozstania – i czy tego chciałaś, czy nie – zerwanie związku może wywrócić cały świat do góry nogami i wywołać różnego rodzaju bolesne i niepokojące emocje.

Nawet jeśli związek nie jest już dobry, rozwód lub rozstanie może być niezwykle bolesne, ponieważ oznacza utratę nie tylko związku, ale także wspólnych marzeń i zobowiązań. Romantyczne relacje zaczynają się od emocji i nadziei na przyszłość. Kiedy związek zawodzi, doświadczamy głębokiego rozczarowania, stresu i żalu .

Zerwanie lub rozwód przenosi Cię na niezbadane terytorium. Wszystko jest zakłócone: Twoja rutyna i obowiązki, Twój dom, Twoje relacje z dalszą rodziną i przyjaciółmi, a nawet Twoja tożsamość. Zerwanie to także niepewność co do przyszłości. Jak będzie wyglądać życie bez partnera? Znajdę kogoś innego? Zostanę sama? Te niewiadome często mogą wydawać się gorsze niż bycie w nieszczęśliwym związku.

Ten ból, niepokój i niepewność oznaczają, że powrót do normalności po zerwaniu lub rozwodzie może być trudny i zająć trochę czasu. Jednak ważne jest, aby ciągle sobie przypominać, że możesz przejść przez to trudne doświadczenie, a nawet pójść dalej z nowym poczuciem nadziei i optymizmu.

Radzenie sobie z rozstaniem lub rozwodem

Zrozum, że możesz mieć różne odczucia. To normalne, że czujesz się smutna, zła, wyczerpana, sfrustrowana i zdezorientowana, i te uczucia mogą być intensywne. Możesz też martwić się o przyszłość. Zaakceptuj, że takie reakcje z czasem będą słabnąć. Nawet jeśli związek był niezdrowy, zapuszczanie się w nieznane jest przerażające.

Daj sobie spokój. Pozwól sobie na odczuwanie i funkcjonowanie na mniej niż optymalnym poziomie przez pewien czas. Możesz nie być w stanie być tak produktywna w pracy lub troszczyć się o innych w sposób, do którego jesteś przyzwyczajona przez jakiś czas. Nikt nie jest Supermanem ani Supergirl; daj sobie trochę czasu na wyleczenia ran, przegrupowanie i odzyskanie energii.

Nie przechodź przez to sama. Dzielenie się uczuciami z przyjaciółmi i rodziną może pomóc Ci przetrwać ten okres. Rozważ dołączenie do grupy wsparcia, w której możesz porozmawiać z innymi w podobnych sytuacjach. Izolowanie się może podnieść poziom stresu, zmniejszyć koncentrację i przeszkadzać w pracy, innych relacjach i ogólnym zdrowiu. Nie bój się skorzystać z pomocy z zewnątrz, jeśli jej potrzebujesz.

Nie „duś” w sobie emocji z powodu rozpadu związku

Żal jest naturalną reakcją na rozstanie, rozpad związku lub rozwód pociąga za sobą wiele konsekwencji:

  • Utrata towarzystwa i wspólnych doświadczeń (które mogą nie być konsekwentnie przyjemne).
  • Utrata wsparcia finansowego, intelektualnego, społecznego czy emocjonalnego.
  • Utrata nadziei, planów i marzeń (co może być nawet bardziej bolesne niż praktyczne straty).

Pozwalanie sobie na odczuwanie bólu i żalu związanego z tymi stratami może być przerażające. Możesz się obawiać, że Twoje emocje będą zbyt intensywne, aby je znieść. Pamiętaj tylko, że ból oraz emocje panujące po rozpadzie związku są niezbędna w procesie leczenia. Ból żalu jest właśnie tym, co pomaga ci odpuścić stary związek i iść dalej. I bez względu na to, jak silny jest twój smutek, nie będzie trwał wiecznie.

Wskazówki dotyczące problemów emocjonalnych po rozstaniu lub rozwodzie

Nie walcz ze swoimi uczuciami. To normalne, że masz wiele wzlotów i upadków oraz odczuwanie wielu sprzecznych emocji, w tym złości, urazy, smutku, ulgi, strachu i zagubienia. Ważne jest, aby zidentyfikować i zaakceptować te uczucia. Chociaż te emocje będą często bolesne, próba ich stłumienia lub zignorowania tylko przedłuży proces żałoby.

Porozmawiaj o tym, jak się czujesz. Nawet jeśli trudno Ci jest rozmawiać o swoich uczuciach z innymi ludźmi, bardzo ważne jest, aby znaleźć sposób, aby to zrobić, gdy masz doła. Sama wiedza, że inni są świadomi Twoich kłopotów uczuciowych, sprawi, że poczujesz się mniej samotna ze swoim bólem. Pisanie w pamiętniku, lub założenie własnego Bloga może być również pomocne dla Twoich uczuć.

Pamiętaj, że ostatecznym celem jest pójście dalej. Wyrażanie swoich uczuć w pewien sposób wyzwoli cię, ale ważne jest, aby nie rozpamiętywać negatywnych uczuć ani nie przesadzać z analizą sytuacji. Utknięcie w bolesnych uczuciach, takich jak poczucie winy, złość i uraza, pozbawi cię cennej energii i uniemożliwi uzdrowienie i pójście naprzód.

Przypomnij sobie, że wciąż masz przyszłość. Kiedy wiążesz się z inną osobą, tworzysz wiele nadziei i marzeń na wspólne życie. Po rozstaniu trudno odpuścić te aspiracje. Kiedy opłakujesz utratę przyszłości, którą kiedyś sobie wyobrażałaś, poczuj się zachęcona faktem, że nowe nadzieje i marzenia ostatecznie zastąpią stare.

Poznaj różnicę między normalną reakcją na rozstanie a depresją. Żal może paraliżować po zerwaniu, ale po chwili smutek zaczyna ustępować. Dzień po dniu i stopniowo zaczynasz iść naprzód. Jeśli jednak nie czujesz żadnego pędu do przodu, możesz cierpieć na depresję .

Pomaganie dzieciom podczas rozstania lub rozwodu

Kiedy mama i tata się rozstają, dziecko może czuć się zdezorientowane, wściekłe i niepewne, a także głęboko smutne. Jako rodzic możesz pomóc swoim dzieciom poradzić sobie z rozstaniem, zapewniając stabilność i zaspokajając potrzeby dziecka z uspokajającym, pozytywnym nastawieniem.

Zwróć się o wsparcie do innych

Wsparcie ze strony innych ma kluczowe znaczenie dla wyzdrowienia po rozstaniu lub rozwodzie. Możesz mieć ochotę na samotność, ale odizolowanie się tylko utrudni ten czas. Nie próbuj sobie z tym poradzić samodzielnie.

Bądź w bezpośrednim kontakcie z zaufanymi przyjaciółmi i członkami rodziny. Szczególnie pomocne mogą być osoby, które przeszły bolesne rozstania lub rozwody. Wiedzą, jak to jest i mogą zapewnić, że jest nadzieja na uzdrowienie i nowe relacje. Częsty kontakt twarzą w twarz to także świetny sposób na złagodzenie stresu związanego z rozstaniem i odzyskanie równowagi w życiu.

Spędzaj czas z ludźmi, którzy Cię wspierają, cenią i dodają Ci energii. Zastanawiając się, do kogo się zwrócić, wybieraj mądrze. Otaczaj się ludźmi, którzy są pozytywni i naprawdę Cię słuchają. Ważne jest, abyś mogła być szczera w tym, przez co przechodzisz, bez martwienia się o to, że zostaniesz osądzona, skrytykowana.

W razie potrzeby skorzystaj z pomocy z zewnątrz. Jeśli docieranie do innych nie przychodzi naturalnie, rozważ spotkanie z psychologiem lub dołączenie do grupy wsparcia. Najważniejsze jest to, abyś miała przynajmniej jedno miejsce, w którym czujesz się komfortowo, otwierając się.

Pielęgnuj nowe przyjaźnie. Jeśli czujesz, że straciłaś krąg swoich znajomych wraz z rozwodem lub rozstaniem, postaraj się poznać nowych ludzi . Dołącz do grupy wsparcia w swojej okolicy, bierz udział w zajęciach, działaniach społecznościowych lub zostań wolontariuszem w szkole, domu kultury lub innej organizacji społecznej.

Dbanie o siebie po zerwaniu

Rozwód to bardzo stresujące i zmieniające życie wydarzenie. Kiedy przechodzisz przez emocjonalne załamanie i radzisz sobie z poważnymi zmianami życiowymi, dbanie o siebie jest ważniejsze niż kiedykolwiek. Napięcie i niepokój spowodowany poważnym zerwaniem mogą narazić Cię na bezbronność psychiczną i fizyczną.

Traktuj siebie jakbyś miała grypę. Dużo odpoczywaj, zminimalizuj inne źródła stresu w swoim życiu i zmniejsz obciążenie pracą, jeśli to możliwe. Nauka dbania o siebie może być jedną z najcenniejszych lekcji, których nauczysz się po zerwaniu. Kiedy poczujesz emocje związane ze stratą i zaczniesz uczyć się na podstawie swoich doświadczeń, możesz zdecydować, że będziesz lepiej dbać o siebie i dokonywać pozytywnych wyborów w przyszłości.

Wskazówki dotyczące samoopieki

Każdego dnia znajdź czas na pielęgnację. Pomóż sobie, planując codzienny czas na czynności, które uważasz za uspokajające i kojące. Spędź czas z przyjaciółmi, idź na spacer na łonie natury, posłuchaj muzyki, ciesz się gorącą kąpielą, skorzystaj z masażu, poczytaj ulubioną książkę, weź udział w zajęciach jogi lub napij się ciepłej herbaty.

Zwracaj uwagę na to, czego potrzebujesz w danym momencie i mów głośno, aby wyrazić swoje potrzeby. Szanuj to, co uważasz za słuszne i najlepsze dla siebie, nawet jeśli może się to różnić od tego, czego pragnie Twój były lub inni. Powiedz „nie” bez poczucia winy lub lęku, aby uhonorować to, co jest dla Ciebie dobre.

Trzymaj się rutyny. Rozwód lub zerwanie związku może zakłócić prawie każdą dziedzinę Twojego życia, wzmacniając uczucie stresu, niepewności i chaosu. Powrót do regularnej rutyny może zapewnić kojące poczucie stabilności emocjonalnej i normalności.

Poświęć trochę czasu. Staraj się nie podejmować żadnych poważnych decyzji w ciągu pierwszych kilku miesięcy po separacji lub rozwodzie, takich jak rozpoczęcie nowej pracy lub przeprowadzka do nowego miasta. Jeśli możesz, poczekaj, aż poczujesz się mniej emocjonalnie, aby móc podejmować decyzje ze spokojną głową.

Unikaj używania alkoholu, narkotyków lub jedzenia. Kiedy jesteś w trakcie zerwania, możesz ulec pokusie zrobienia czegokolwiek, aby złagodzić uczucie bólu i samotności. Ale używanie alkoholu, narkotyków lub jedzenia jako ucieczki jest na dłuższą metę niezdrowe i destrukcyjne. Konieczne jest znalezienie zdrowszych sposobów radzenia sobie z bolesnymi uczuciami. Pomocny może być artykuł  dotyczący inteligencji emocjonalnej.

Odkryj nowe zainteresowania. Rozwód lub zerwanie to zarówno początek, jak i koniec. Skorzystaj z okazji, aby odkryć nowe zainteresowania i działania. Podążanie za rozrywką, nowe zajęcia dają szansę cieszyć się życiem tu i teraz, zamiast rozpamiętywać przeszłość.

Dokonywanie zdrowych wyborów: dobrze się odżywiaj, śpij i ćwicz

Kiedy przeżywasz stres związany z rozwodem lub rozstaniem, zdrowe nawyki łatwo znikają. Może się okazać, że w ogóle nie jesz lub przejadasz się swoimi ulubionymi fast foodami. Ćwiczenia mogą być trudniejsze do dopasowania ze względu na dodatkową presję, a zdrowy sen może być ciężki do realizacji. Ale cała praca, którą wykonujesz, aby iść naprzód w pozytywny sposób, będzie bezcelowa, jeśli nie podejmiesz długoterminowej walki dotyczącej zdrowego stylu życia.

Rozstanie lub rozwód – Wyciągnięcie ważnych wniosków

Trudno to dostrzec, gdy przechodzisz bolesne rozstanie, ale w czasach kryzysu emocjonalnego są możliwości rozwoju i nauki. Możesz teraz czuć w swoim życiu tylko pustkę i smutek, ale to nie znaczy, że nic się nie zmieni. Spróbuj potraktować ten okres w swoim życiu jako przerwę, czas na zasianie nasion dla nowego wzrostu. Możesz wyjść z tego doświadczenia, znając siebie lepiej i czując się silniejszy i mądrzejszy.

Aby w pełni zaakceptować rozstanie i przejść dalej, musisz zrozumieć, co się stało i uznać rolę, którą odegrałaś. Im lepiej rozumiesz, w jaki sposób dokonane wybory wpłynęły na związek, tym lepiej będziesz w stanie uczyć się na własnych błędach i unikać ich powtarzania w przyszłości.

Pytania, które należy sobie zadać

  1. Cofnij się i spójrz na szerszą perspektywę. Jak przyczyniłaś się do problemów w związku?
  2. Czy często powtarzasz te same błędy, czy po związku wybierasz niewłaściwą osobę w związku?
  3. Pomyśl o tym, jak reagujesz na stres i radzisz sobie z konfliktami i niepewnością. Czy mogłabyś działać w bardziej konstruktywny sposób?
  4. Zastanów się, czy akceptujesz innych ludzi takimi, jakimi są, a nie takimi, jakimi mogliby lub „powinni” być.
  5. Zbadaj swoje negatywne uczucia jako punkt wyjścia do zmiany. Czy kontrolujesz swoje uczucia, czy one kontrolują Ciebie?

Podczas tej części procesu leczenia musisz być ze sobą szczera. Staraj się nie rozwodzić nad tym, kto jest winny. Gdy spojrzysz wstecz na związek, masz okazję dowiedzieć się więcej o sobie, swoich relacjach z innymi i problemach, nad którymi musisz popracować. Jeśli jesteś w stanie obiektywnie zbadać własne wybory i zachowanie, w tym powody, dla których wybrałeś swojego byłego partnera, będziesz w stanie zobaczyć, co zrobiłaś źle i następnym razem dokonać lepszych wyborów.

Pomóż nam dotrzeć do innych

Komentarze 0

Brak komentarzy